Μετά τις αντιδράσεις των υπουργών Δικαιοσύνης, Χάρη Καστανίδη, και Εθνικής Αμυνας, Ευαγ. Βενιζέλου, αλλά και άλλων έγκριτων νομικών, το οικονομικό επιτελείο αναγκάστηκε να αποσύρει από το αρχικό προσχέδιο, με βάση το σχέδιο που ανήρτησε χθες για δημόσια διαβούλευση στο Διαδίκτυο μέχρι την προσεχή Τρίτη 1η Φεβρουαρίου, όλες τις διατάξεις που είναι «μαχητές» και οι οποίες περισσότερα προβλήματα θα δημιουργούσαν παρά θα έλυναν, αφού θα άνοιγαν το δρόμο για προσφυγές στη Δικαιοσύνη.
Κινήσεις οι οποίες, για μια ακόμη φορά, σύμφωνα και με τους παράγοντες της αγοράς, αποδεικνύουν την προχειρότητα σύνταξης ενός τόσο σημαντικού νομοθετήματος, μας εκθέτουν στην τρόικα που θα διαπιστώσει ότι η θέσπιση νέων μέτρων για περιορισμό της φοροδιαφυγής παραμένει στα χαρτιά και απλώς εξαγγέλλονται.
Τα περισσότερα πυρά συγκέντρωσε ο χαρακτηρισμός της μη απόδοσης του ΦΠΑ ως «διαρκούς αδικήματος». |
Οι αλλαγές
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι βασικότερες ενστάσεις, που ανέτρεψαν το «σκηνικό», αφορούσαν το χαρακτηρισμό της μη απόδοσης του ΦΠΑ ως «διαρκούς αδικήματος», το οποίο μπορεί να επισύρει την αυτόφωρη διαδικασία, αλλά και την καθιέρωση κλίμακας ποινών για τα ληξιπρόθεσμα χρέη, καθώς και εισοδηματικών κριτηρίων για τη διενέργεια ελέγχων στους ελεύθερους επαγγελματίες.
Για το λόγο άλλωστε αυτόν, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών προχώρησε και στην απενοχοποίηση των 11 επαγγελματικών κατηγοριών που περιελάμβανε το αρχικό σχέδιο νόμου, σύμφωνα με το οποίο οι επιτηδευματίες, που ασκούν το ελευθέριο επάγγελμα του ιατρού, οδοντιάτρου, κτηνιάτρου, δικηγόρου, αρχιτέκτονα, μηχανικού, τοπογράφου, οικονομολόγου, σύμβουλου επιχειρήσεων, λογιστή ή φοροτέχνη θα έπρεπε να δηλώνουν από 15.000 - 25.000 ευρώ για να μην ελεγχθούν.
Συγκεκριμένα, με τη νέα διατύπωση, αφαιρούνται τα εισοδηματικά κριτήρια για τους ελέγχους και το υπουργείο προσφεύγει σε μια γενικόλογη πλέον αναφορά για «πρόβλεψη έλεγχου κατά προτεραιότητα (ανάλυση κινδύνου) για δηλούμενα χαμηλά εισοδήματα από συγκεκριμένους κλάδους ελευθέρων επαγγελματιών».
Οσον αφορά στα μέτρα για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, το άρθρο 3 επαναδιατυπώθηκε ως εξής:
Αρθρο 3 Μέτρα για την καταστολή της φοροδιαφυγής στην άμεση και έμμεση φορολογία.
Στο σχέδιο νόμου προβλέπονται αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου τα ποινικά αδικήματα της φοροδιαφυγής να τιμωρούνται άμεσα και αποτελεσματικά, έτσι ώστε να επιτευχθεί φορολογική συμμόρφωση:
* Στο αδίκημα της μη απόδοσης ΦΠΑ και παρακρατούμενων φόρων, όπου ουσιαστικά πρόκειται για υπεξαίρεση χρήματος που τρίτος έχει καταβάλει για να δοθούν στο Δημόσιο, όποιος συλλαμβάνεται να μην έχει αποδώσει ΦΠΑ πάνω από κάποιο ύψος, κρατείται και παραπέμπεται σε δίκη.
* Ομοίως και για το αδίκημα μη απόδοσης ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, εφόσον η καθυστέρηση καταβολής τους υπερβαίνει ένα εύλογο χρονικό διάστημα ανοχής (π.χ. 6 ή 8 μήνες).
* Αναστολή εκτέλεσης της ποινής δεν επιτρέπεται στα εγκλήματα σημαντικής φοροδιαφυγής, αν προηγουμένως δεν καταβληθούν οι φόροι του κράτους.
* Μετατροπή της ποινής στα εγκλήματα σημαντικής φοροδιαφυγής δεν επιτρέπεται, εάν δεν καταβληθούν προηγουμένως οι οφειλόμενοι φόροι.
* Η έφεση κατά της πρωτόδικης απόφασης δεν αναστέλλει την έκτιση της ποινής, αν προηγουμένως δεν καταβληθούν οι φόροι που οφείλονται.
* Στα φορολογικά εγκλήματα που τιμωρούνται σε βαθμό κακουργήματος, εκτός από τους συνήθεις περιοριστικούς όρους (χρηματική εγγύηση, απαγόρευση εξόδου από τη χώρα κ.λπ.), μπορεί να επιβληθεί και η προσωρινή κράτηση (δηλ. προφυλάκιση), αν κρίνεται ότι, με το να αφεθεί ελεύθερος, είναι πιθανόν να διαπράξει παρόμοια εγκλήματα φοροδιαφυγής.
Προβλέπεται η μη δέσμευση καταθέσεων και μη εφαρμογή ποινικών κυρώσεων, εάν ο φορολογούμενος που οφείλει φόρους ταυτόχρονα έχει απαίτηση κατά του Δημοσίου βέβαιη και εκκαθαρισμένη και εφόσον την απαίτηση αυτή δεν την έχει εκχωρήσει σε τρίτους.
Εισαγγελέας
Θα πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι, από το νομοσχέδιο που έχει τεθεί σε διαβούλευση, διαγράφηκε και ο όρος «Γενικός» σε ό,τι αφορά το φορολογικό εισαγγελέα, αφού δεν προβλέπεται από το εθνικό δίκαιο.
Στο πλαίσιο λοιπόν αυτό, η νεώτερη διατύπωση του άρθρου 2 είναι η εξής:
«Θεσπίζεται ο θεσμός του εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος, ο οποίος είναι ανώτερος εισαγγελικός λειτουργός και έχει κατά προτεραιότητα αρμοδιότητα σε ολόκληρη τη χώρα να διενεργεί προανακριτικές πράξεις, καθώς και να εποπτεύει να συντονίζει και να καθοδηγεί τη διενέργεια ανακριτικών πράξεων από τους γενικούς ή ειδικούς ανακριτικούς υπαλλήλους (υπαλλήλους ΣΔΟΕ Εφοριών, Αστυνομίας, Λιμενικού, Τελωνείων κ.λπ.). Ο εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος θα συντονίζει και θα κατευθύνει τα στάδια της προδικασίας, δηλαδή της ουσιαστικής έρευνας των οικονομικών εγκλημάτων από όλες τις συναρμόδιες διωκτικές αρχές, έτσι ώστε οι φάκελοι της δικογραφίας που παραλαμβάνουν οι ''Οικονομικοί Εισαγγελείς'' των κατά τόπους εισαγγελιών να είναι πλήρεις».
Σύσταση «Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων» στο υπουργείο Οικονομικών
Αποστολή της είναι η συλλογή, επεξεργασία, αξιολόγηση και αξιοποίηση πληροφοριών και στοιχείων, που αφορούν στην εμπλοκή υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών και των εποπτευόμενων από αυτό Νομικών Προσώπων, στη διαφθορά, διαπλοκή και άλλα σοβαρά πειθαρχικά αδικήματα και εγκλήματα (καταχρήσεις, εκβιασμούς, παθητικές ή ενεργητικές δωροδοκίες, περιπτώσεις κακοδιοίκησης, κατά την άσκηση των καθηκόντων των υπαλλήλων κ.λπ.), καθώς και την εξιχνίαση και δίωξη αυτών, σε συνεργασία με το γενικό εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος.
Η Υπηρεσία θα μπορεί να προβαίνει και στον έλεγχο των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) των υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών και των εποπτευόμενων Νομικών Προσώπων.
Αναδιάρθρωση ελεγκτικών υπηρεσιών
Είναι αξιοσημείωτο ότι στο εν λόγω σχέδιο νόμου δεν προβλέπεται η κατάργηση ή συγχώνευση εφοριών και τελωνείων που, όπως υποστηρίζουν στελέχη του υπουργείου, θα επέλθει με υπουργικές αποφάσεις ή Προεδρικά Διατάγματα.
Παρ' όλα αυτά υπάρχουν μέτρα για την αναδιάρθρωση των υπηρεσιών, αφού στο εξής το προσωπικό θα υπόκειται σε διαρκή έλεγχο και παρακολούθηση για την επίτευξη μετρήσιμων ποσοτικών και ποιοτικών στόχων. Για το σκοπό αυτό:
* Η επιλογή των ελεγκτών γίνεται κατά ένα ποσοστό μόνο (π.χ. 25%) από υπαλλήλους που έχουν προϋπηρεσία σε ελεγκτικές υπηρεσίες του Δημοσίου.
* Οι υποψήφιοι υποβάλλουν Ειδική Αναλυτική Δήλωση Περιουσιακής Κατάστασης («πόθεν έσχες»).
* Τα στελέχη αξιολογούνται ανά 8μηνο, οι προϊστάμενοι Δ/νσεων, Υποδιευθύνσεων και Τμημάτων ανά 12μηνο ή 18μηνο.
* Κατά τη διάρκεια της θητείας τους, υπάγονται σε ειδικό πειθαρχικό συμβούλιο.
Αναδιοργάνωση
Αναδιοργανώνεται η Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Ελέγχων, προκειμένου να καταστεί επιχειρησιακή Γενική Διεύθυνση (από κατά κύριο λόγο νομοθετική που είναι σήμερα). Στόχοι αυτής της αναδιοργάνωσης είναι να υιοθετηθούν και στη λειτουργία του ελεγκτικού έργου τα σύγχρονα ελεγκτικά εργαλεία, οι μεθοδολογίες και τα διεθνή ελεγκτικά πρότυπα και να μπορεί η Γενική Διεύθυνση να παρακολουθεί ανά πάσα στιγμή και αποτελεσματικά το ελεγκτικό έργο των περιφερειακών υπηρεσιών του υπουργείου.
Δημιουργούνται για το λόγο αυτό οργανικές μονάδες επιπέδου Διευθύνσεως και Τμήματος για τον έλεγχο των εισοδημάτων που προκύπτουν στο εξωτερικό και των κατοίκων εξωτερικού, των φορολογουμένων υψηλού κινδύνου, του ΦΠΑ και των άλλων έμμεσων φόρων, του ηλεκτρονικού εμπορίου, των μεγάλων επιχειρήσεων και των ενδοομιλικών συναλλαγών.
ΠΗΓΗ ...ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΣ - gkouros@naftemporiki.gr
Υ.Γ ΔΙΚΌ ΜΑΣ
ΟΙ άνθρωποι είναι καραγκιόζηδες, στις αποφάσεις τους δεν υπάρχει η σταθερότητα που διέπει όσους διακατέχονται από γνώση αλλά λειτουργούν με γνώμονα τις αντιδράσεις του λαού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Όλες οι απαντήσεις που έχουν ως στόχο να προάγουν τον διάλογο και την ανεύρεση της αλήθειας καλοδεχούμενες, σχόλια και απαντήσεις που είναι εκτός θέματος και δεν ταιριάζουν σε έλληνες θα απορρίπτονται χωρίς κανέναν ενδοιασμό .